Gå rett til innhold

Stemmen i øret: Møt Håkon Sigernes

Bli bedre kjent med stemmen bak årets Sommerles-fortelling! Sigernes er også utøvende danser og skuespiller.

Se video med Håkon Sigernes


Hvordan ble du innleser for NLB?

– Jeg var på et kurs i lydbokinnlesing hos Skuespillerforbundet, hvor jeg ble veldig inspirert og skjønte at dette appellerer til meg. Det er en veldig nær måte å kunne fortelle en historie på. Før jeg ble innleser hos NLB leste jeg to prøvebøker og fikk opplæring og veiledning. 
 

Hvilken bok leser du inn akkurat nå?

– Nå leser jeg Et system så storslått at man blendes av Amanda Svensson. Det er en lang og innviklet bok, som er både morsom og alvorlig.
 

Har du en morsom historie fra livet i studio?

– Etter jeg hadde lest inn boka Sirkus Pepperonini og hønsekanonen, ble jeg kontaktet av forfatteren, Camilla Victoria Storm. Hun syntes det var morsomt å høre den som lydbok og sendte meg et hyggelig kort og en snurrebart fra Sirkus Pepperonini. Jeg ble veldig glad for å vite at hun som hadde skrevet historien syntes det var ålreit å høre på!
 

Håkon Sigernes smiler og gestikulerer i lydstudioet
MORO I STUDIO: Håkon hadde det gøy med å lese inn stemmen til den italienske sirkusdirektøren i «​​​​​​Sirkus Pepperonini og hønsekanonen».

 Hvordan forbereder du deg når du skal lese inn en ny bok?

– Først leser jeg boka på egen hånd. Jeg må for eksempel få et overblikk over hvor mange karakterer det er i boka, og om jeg skal gi noen personer en karakteristisk stemme. Det kan også være at jeg må undersøke uttalen av bestemte ord, ord på andre språk eller dialekter. Noen ganger må jeg også spørre andre om hjelp.
 

Opplever du noen gang å bli kjent igjen på grunn av stemmen din?

 – Nei, jeg har bare lest inn bøker i noen måneder, så jeg er en ganske fersk innleser. Men jeg har møtt andre innlesere på NLB som jeg har kjent igjen på grunn av stemmen. Det er en morsom opplevelse, når du opplever at du får et ansikt til en stemme du har hørt på i mange timer.


Er det en bok du har lest inn som du har opplevd et spesielt slektskap til?

– Rent geografisk opplevde jeg et slektskap til boka Odalen av Eirik Willyson. Jeg kommer fra Kongsvinger, nabokommunen til Odalen. Å lese inn den boka var veldig fint og nært. Jeg leste om steder jeg visste om, og jeg kunne bruke litt av min egen dialekt. Jeg ringte til forfatteren for å spørre om hvor bred dialekt han så for seg da han skrev. 
 

Hvordan ser en arbeidsdag ut for deg?

– Som frilanser driver jeg mye med dans, spesielt steppdans, som jeg også underviser i. En dag i lydbokstudio er derfor ofte kombinert med andre jobber. Jeg kan for eksempel ha en danseklasse på morgenen og komme til NLB for å lese noen timer etterpå. 
 

Hører du selv på lydbøker? 

– Jeg hører ganske mye på lydbøker. Ofte når jeg er på vei et sted, på bussen, trikken eller til og med når jeg sykler, selv om jeg må passe på trafikksikkerheten. Jeg liker veldig godt å høre på lydbok når jeg jogger, da er det fint å glemme hvor slitsomt det er.
 

Har du noen andre prosjekter i tillegg til å være innleser?

– Jeg jobber som utøvende danser og skuespiller. De siste somrene har jeg spilt i «Sirkus Jesper» i Dyreparken i Kristiansand. Det skal jeg også gjøre i år. Ellers er det steppdans som ligger hjertet nærmest. Jeg har min egen forestilling, som heter «Stepp meg et dikt» og reiser rundt med Den kulturelle skolesekken. 

– I tillegg skal jeg være innleser for årets Sommerles-fortelling, skrevet av Mari Moen Holsve. Vi skal også lage en dansevideo, som hører til årets leseaksjon.

 

Publisert: 03. april, 2022, sist endret: 07. april, 2022