Stemmen i telefonen
Da Synne Lindøe begynte å jobbe i NLB, spolte hun kassetter som kom tilbake fra lånerne i digre postsekker. Det er 30 år siden. I dag bruker hun mye av arbeidstiden til å hjelpe lånere med tekniske spørsmål og digital innmelding.

Når du ringer til NLB, er det sannsynlig at det er Synne Lindøes vennlige stemme du blir møtt med. Hver dag jobber hun for at lånerne skal bli godt tatt imot og få den hjelpen de trenger.
Fortell litt om jobben din i NLB, Synne
– Jeg melder inn nye lånere og sørger for at de får informasjonen de trenger. De fleste innmeldingene kommer digitalt, men vi får også en del på papir i posten. Det er mitt ansvar å få alt registrert i arkivsystemet.
Tre dager i uka har jeg telefonvakt. Da anbefaler jeg litteratur, låner ut lyd- og punktskriftbøker og svarer på spørsmål. Folk lurer på alt fra glemt PIN-kode til hvem som kan låne. Det kommer også en del spørsmål om bruk av appene våre, så det gjelder å ha litt teknisk innsikt. Noen vil også slå av en prat. Jeg prøver å få tid til det innimellom. Jeg kjenner ofte igjen stemmene til folk og vet hvem som ringer.
Selv om mange laster ned og strømmer bøkene våre, låner vi ut cirka 1.000 bøker om dagen på CD. De pakker vi i konvolutter og sender til lånerne i posten. Noen oppgaver er fortsatt manuelle.
Og forresten: Det er jeg som er stemmen du hører på telefonsvareren når det er kø på linjen eller stengt.
Hva bruker du mest tid på akkurat nå?
– I juli og august var det uvanlig stor pågang av nye lånere. Da ble det et etterslep med innmeldinger som vi må ta igjen nå. Det er en del som gir uklare beskrivelser av lesevanskene sine, så vi må be om dokumentasjon for å være sikre på at de har lånerett. Det bruker jeg mye tid på nå.
Hva gjør arbeidet i NLB meningsfullt for deg?
– Jeg liker å jobbe med mennesker og litteratur, så dette er midt i blinken for meg. Vi får tilbakemeldinger fra nye og gamle lånere som sier at de hører lydbøker fra morgen til kveld. NLB er viktig for dem, og det er godt å vite. I jobben er jeg nysgjerrig og løsningsorientert. Siden jeg har mye kontakt med lånerne, kan jeg ta deres perspektiv for å fikse og finne svar. For meg gjør det en rutinepreget jobb mer interessant.

Har du et boktips du kan dele med lånerne?
Akkurat nå leser jeg Liv Køltzow sin roman Melding til alle reisende. Den handler om en kvinne som har fått Parkinson, en diagnose forfatteren selv har fått i det virkelige liv. Jeg har alltid vært begeistret for Køltzow sitt forfatterskap. Språket hennes fascinerer meg. Hun skriver på en helt særegen måte.
Lån bøkene og bli kjent med forfatterskapet til Liv Køltzow.