Gå rett til innhold

Elevvurdering - metoder for grunnskolen og videregående opplæring

Elevvurdering - metoder for grunnskolen og videregående opplæring

Elevvurdering - metoder for grunnskolen og videregående opplæring

Stig Bjørshol , Roar Engh , Eli Kari Høihilder

Utgitt:
Norsk lyd- og blindeskriftbibliotek, 2022
Lengde:
5 t. 35 min.
Passer for:
Voksne
Språk:
Bokmål
Innleser:
Clara Talesyntese
Boknummer:
283347, 383347
Fra forlagets omtale: Elevvurdering vil alltid være en viktig didaktisk faktor i tilrettelegging av undervisningen. Hvilke metoder kan brukes i arbeide med elevvurdering for å fremme tilpasset opplæring, motivasjon og lærelyst. En rekke fagpersoner fra høyskolemiljøet i Norge, konkretiserer hvordan forskjellige metoder kan tas i bruk for å engasjere elevene i egen og hverandres læring i størst mulig grad. Boka er delt i tre: Del 1 gir en innledning om hva elevvurdering er. Del 2 presenterer ulike metoder som kan brukes i underveisvurderingen. Del 3 handler om sluttvurdering. Målet med boka er å gi inspirasjon til utprøving av nye vurderingsmetoder og en klargjøring av forskrift til opplæringsloven om individuell vurdering. Alle kapitlene avsluttes med didaktiske refleksjoner og refleksjonsspørsmål. Boka kom ut første gang i 2009 og er nå oppdatert med endringer i lov og forskrift som er vedtatt per 1. oktober 2018.